به گزارش خبرآنلاین، حضور در چین برای شرکت‌های اینترنتی آمریکایی همواره با مشکلاتی همراه بوده و آن‌ها برای فعالیت، ملزم به اعمال محدودیت‌هایی در ارائه خدمات آنلاین به کاربران چینی هستند. این چالش‌ها، گوگل و یاهو را به خروج از چین سوق داد و سرویس‌هایی همچون فیس‌بوک، اسنپ‌چت و ایکس (توییتر سابق) را از دسترس خارج کرد.

به نقل از دیجیاتو، در ۱ ژوئن ۲۰۰۹، بینگ فعالیت خود را در چین آغاز کرد ولی با فیلترینگ سریع دولت مرکزی مواجه شد. اگرچه برداشت اولیه شرکت، خطای فنی بود، اما بعداً مشخص شد که آن‌ها در سطح شبکه از دسترس خارج شده‌اند. به‌همین دلیل مذاکرات متعددی بین وکلای مایکروسافت و مقامات چینی صورت گرفت که نتیجه آن، برگشت بینگ به بازار چین بود. البته که برخی گزارش‌های غیررسمی از توافق پشت‌پرده ردموندی‌ها و چینی‌ها برای سانسور اینترنت و اعمال محدودیت روی بینگ خبر دادند. در ادامه استراتژی بینگ مبنی بر ارائه نتایج بهتر جستجوها با حاشیه تبلیغات کمتر، توانست پیروزی موتور جستجوی مایکروسافت را در چین به همراه بیاورد.

اما برخلاف مایکروسافت، گوگل تصمیم به خروج از چین گرفت. موتور جستجوی این شرکت در سال ۲۰۰۶ در چین شروع‌به‌کار کرد، اما چهار سال بعد، افزایش محدودیت‌ها و همین‌طور حمله سایبری به زیرساخت‌های آن، سران شرکت را به خروج از بازار چین سوق داد. البته پس از مدتی ایده توسعه موتور جستجوی سانسورشده گوگل برای کاربران چینی مطرح شد، ولی چنین طرحی در سال ۲۰۱۸ توسط تیم مدیریتی گوگل کنار رفت.

مایکروسافت با ارائه نسخه مجزا و چینی بینگ درکنار محدودیت‌های دولت مرکزی، توانسته حضور خود را از سال ۲۰۰۹ تاکنون ادامه دهد. همچنین «بیل گیتس»، مدیرعامل اسبق مایکروسافت، از همکاری با چینی‌ها به‌منظور توسعه نوآوری‌ در عرصه‌های سلامت و علم حمایت کرده و نگرانی‌ها پیرامون سانسور اینترنت در چین را بی‌مورد دانسته است. همکاری گیتس با چینی‌ها پس از کناره‌گیری وی از هیئت‌مدیره مایکروسافت نیز ادامه یافت و از سال ۲۰۲۰ تاکنون، با اشخاص مهمی همچون «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین، دیدار داشته است.

این سیاست توسط دیگر مدیران ارشد مایکروسافت نیز ادامه داشت و «ساتیا نادلا»، مدیرعامل فعلی شرکت نیز از نگاهی مشابه در اهمیت ارائه خدمات اینترنتی پیروی کرد. بااین‌وجود ظاهراً نادلا و برخی دیگر از مدیران ارشد مایکروسافت، فعالیت‌های شرکت در چین را کم‌اهمیت جلوه داده‌اند و طبق گزارش «برد اسمیت»، رئیس مایکروسافت، بازار چین تنها 1.8 درصد از فروش جهانی شرکت را به خود اختصاص می‌دهد. البته علی‌رغم چنین سهم اندکی، بینگ توانسته طی یک دوره پنج‌ماهه در سال ۲۰۲۳ و همین‌طور ژانویه ۲۰۲۴،‌ رتبه اول را در موتورهای جستجوی دسکتاپ در چین به دست آورد.

مایکروسافت با ده‌ها هزار شرکت چینی در بخش‌های مختلف مانند تولید، مراقبت‌های بهداشتی، انرژی، خودرو و غیره مشارکت دارد و همچنین حدود دو سال پیش، «یانگ هو»، رئیس بخش مایکروسافت در چین، از برنامه‌های خود برای افزایش حداقل ۱۰ هزار نفری نیروی کار شرکت و همین‌طور توسعه بیشتر پروژه‌ها در چین گفت. اضافه‌براین، مایکروسافت با انتشار مطلبی به زبان چینی در وب‌سایت خود، بر رابطه توسعه‌طلبانه خود با شرکای چینی تأکید کرد و حضور در چین را فرصت مناسبی برای جذب استعدادها و دسترسی به فرصت‌های تجاری دانست.

منتقدان بر این باورند که کشورهای دیگر می‌توانند از فیلترینگ چین به‌عنوان الگویی برای ساختار اینترنتی‌شان بهره ببرند. به‌عنوان مثال، دولت هند بخشی از سیاست اینترنتی چین را در کشور خود اعمال کرده و روسیه نیز به‌دنبال حذف محتواها و مطالب علیه دولت فدرال در بینگ است. البته مایکروسافت می‌گوید که شیوه فعالیتش در چین را برای کشورهای دیگر اعمال نخواهد کرد.

علاوه بر سانسور تصاویر و اتفاقات مربوط به مرد تانک، محققات آزمایشگاه Citizen در مه ۲۰۲۲ به قابلیتی از بینگ پی بردند که نام‌ها و موضوعات حساس چینی را برای کاربران در سراسر جهان، ازجمله ایالات متحده و کانادا، فیلتر می‌کند. حالا این موضوع سؤالاتی را پیرامون ایجاد تعادل بین سانسور و آزادی بیان در میان کاربران مختلف ایجاد می‌کند و ممکن است بحث‌های زیادی را درباره کاهش دسترسی به مطالب در سایر کشورها به میان بیاورد.

۵۸۵۸

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *