نگار علی_ دیتاک به رسم هرسال، گزارش سالانه رفتار کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی را برای سال ۱۴۰۲ منتشر کرد؛ در گزارش‌های سالانه دیتاک فضای مجازی ایران به شکل داده‌محور مورد بررسی قرار گرفته است. گزارش سال ۱۴۰۲ دیتاک، با استفاده از کلان داده دیتاک که بیش از ۲ میلیارد محتوا را شامل می‌شود، آمار منابع رسمی (مرکز ملی فضای مجازی، سازمان توسعه و تجارت الکترونیک و …) و داده‌های مراکز نظرسنجی تهیه شده است.

در فصل اول گزارش دیتاک به میزان دسترسی ایرانی‌ها به اینترنت، مقایسه سرعت اینترنت در ایران، کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی، بررسی کسب و کارهای اینستاگرامی و آمار تولید و مصرف محتوایی ایرانیان پرداخته شده است.

کیفیت اینترنت ایران از پاکستان و بورکینافاسو کمتر است

عیسی زارع‌پور در برابر آمارها؛ عددها علیه عددسازی‌ها/ کیفیت اینترنت بورکینافاسو و پاکستان از ایران بهتر است!
شاخص کیفیت اینترنت به سرعت و پایداری اتصال اینترنت در یک کشور و اینکه آیا در حال بهبود است یا خیر اشاره دارد.

براساس گزارش سازمان تنظیم مقررات رادیویی، در سال ۱۴۰۲ سرعت اینترنت سیار در ایران، در نسبت با سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۲۲.۹ درصد کاهش پیدا کرد و سرعت اینترنت ثابت نیز در این بازه زمانی شاهد رشد ۱۰.۱ درصدی بود. رتبه کیفیت اینترنت ایران نیز در این بازه زمانی از ۱۰۴ به ۱۲۱ رسید و حتی از بورکینافاسو نیز گذر کرد.

اینستاگرام و تلگرام پسا فیلترینگ جلوتر از پلتفرم‌های داخلی

عیسی زارع‌پور در برابر آمارها؛ عددها علیه عددسازی‌ها/ کیفیت اینترنت بورکینافاسو و پاکستان از ایران بهتر است!
کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی

بررسی داده‌ها حاکی از آن است که اینستاگرام ۴۶ میلیون نفر کاربر ایرانی دارد که از این تعداد ۳۱ میلیون نفر از آن‌ها را کاربران فعال تشکیل می‌دهند. تلگرام نیز ۶۰ میلیون نفر کاربر ایرانی دارد که از این تعداد ۲۴ میلیون نفر از آن‌ها کاربر فعال هستند. توییتر نیز ۴ میلیون نفر کاربر ثبت نامی دارد که ۹۰۰ هزار نفر از آن‌ها کاربر فعال هستند.

در میان شبکه‌های پیام‌رسان داخلی نیز، ایتا با ۳۰ میلیون نفر کاربر ثبت نامی در رتبه سوم قرار دارد، از این تعداد، ۱۷ میلیون نفر در این شبکه اجتماعی داخلی فعال هستند. روبیکا نیز ۳۷ میلیون کاربر ثبت نامی‌ دارد ( به ادعای مسئولان) که از این تعداد ۱۶ میلیون نفر از آن‌ها کاربر فعال هستند. بله نیز ۱۷ میلیون نفر کاربر ثبت نامی دارد که از این تعداد ۵ میلیون نفر از آن‌ها کاربر فعال هستند.

از ادعای عیسی زارع پور تا مشاهدات ۲۴ میلیون نفر فاصله است

گفتنی است که عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم، در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ ادعا کرده بود که تعداد کاربران فعال ماهانه پیام‌رسان‌ ایتا، ۲۲ میلیون نفر است؛ ۵ میلیون بیشتر از آنچه آمارها به ما می‌گویند.

زارع‌پور همچنین گفته بود که پیام‌رسان بله، حدود ۱۶ و نیم، سروش پلاس حدود ۱۰ و نیم و روبیکا حدود ۴۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد؛ براین اساس وزیر ارتباطات تعداد کاربران فعال ماهانه پیام‌رسان‌های بله و روبیکا را به ترتیب ۵ و ۲.۵ برابر بیشتر اعلام کرده است.

زور فیلترینگ به اینستاگرام نرسید

عیسی زارع‌پور در برابر آمارها؛ عددها علیه عددسازی‌ها/ کیفیت اینترنت بورکینافاسو و پاکستان از ایران بهتر است!
در بین شبکه‌های اجتماعی، اینستاگرام همچنان محبوب‌ترین پلتفرم است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ۹۰ درصد از کاربران فعال در اینستاگرام، پس از فیلترینگ، به این شبکه اجتماعی بازگشتند.

گردش مالی ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی ۱۳۰ هزار میلیارد تومان است

عیسی زارع‌پور در برابر آمارها؛ عددها علیه عددسازی‌ها/ کیفیت اینترنت بورکینافاسو و پاکستان از ایران بهتر است!
گردش مالی ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی
عیسی زارع‌پور در برابر آمارها؛ عددها علیه عددسازی‌ها/ کیفیت اینترنت بورکینافاسو و پاکستان از ایران بهتر است!
فروشگاه‌های اینستاگرامی

با وجود محدودیت‌هایی همچون، کیفیت پایین اینترنت (سرعت پایین و قطعی‌های متعدد) و فیلترینگ ( تلگرام، یوتیوب، اینستاگرام و توییتر و…) اما گردش مالی بالای شبکه‌های اجتماعی حکایت از تمایل فعالان اقتصادی برای فعالیت در بستر اقتصاد دیجیتال و بالا بودن تقاضا برای دریافت خدمات در این حوزه دارد.

هر ایرانی روزانه چند محتوا در شبکه‌های اجتماعی می‌بیند؟

عیسی زارع‌پور در برابر آمارها؛ عددها علیه عددسازی‌ها/ کیفیت اینترنت بورکینافاسو و پاکستان از ایران بهتر است!
بازدید ایرانی‌ها از محتوای شبکه‌های اجتماعی

سهم ناچیز روزنامه و وبسایت‌های خبری در مقابل شبکه‌های اجتماعی

عیسی زارع‌پور در برابر آمارها؛ عددها علیه عددسازی‌ها/ کیفیت اینترنت بورکینافاسو و پاکستان از ایران بهتر است!
روزانه بیش از ۸ میلیون محتوا در ایران به اشتراک گذاشته می‌شود که معادل ۱۶۰۰ شاهنامه فردوسی است.

ایرانیان بیش از عمر نوح، وقت خود را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند

عیسی زارع‌پور در برابر آمارها؛ عددها علیه عددسازی‌ها/ کیفیت اینترنت بورکینافاسو و پاکستان از ایران بهتر است!
میزان مصرف محتوا در ایران

اگر بازدید از هر محتوا تنها ۳ ثانیه زمان ببرد، ایرانیان بیش از عمر نوح (۱۱۰۰ سال) را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند.

۲۲۷۲۲۷

No comment

دیدگاهتان را بنویسید